Van Kitenga's tot Kibajaji's - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Jorien en Femke - WaarBenJij.nu Van Kitenga's tot Kibajaji's - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Jorien en Femke - WaarBenJij.nu

Van Kitenga's tot Kibajaji's

Door: Jorien en Femke

Blijf op de hoogte en volg Jorien en Femke

26 Maart 2014 | Tanzania, Mikumi

Drie dagen Tanzania: racen met Isa de taxichauffeur, overnachten in het warme en overvolle Dar es Salaam, 6 uur in een denderende bus, mannen met een halve supermarkt op hun hoofd langs je busraam zien lopen, warm onthaal bij het ziekenhuis met welkomstcake van Sister Restituta, verstrikt raken in de klamboe, geiten en apen op het dak, om half 8 de dag welkom heten in de kerk met gezang van de nonnen, aan de lopende band habari en nzuri zeggen, waslijnen vol met kleurrijke kitenga's, de eerste echte Afrikaanse hardhandige bevalling en de eerste rustige onze eigen hollandse bevalling, chipsi en beef gekookt door Mama Rama, met z'n zevenen in een driepersoons kibajaji, Hollands geklets met de pabo buurmeisjes, ons heerlijke eigen huisje met een prachtige tuin vol met apen, katten, krekels, stokstaartjes, enorme rupsdingen, muggen, slangen, varanen en salamanders die onuitgenodigd bezoekjes aan onze slaapkamer brengen, midden in een mierennest gaan staan om vervolgens tot aan je nek onder de bulten te zitten, de eerste visites en keizersnede met onze eigen dokter Avery, nachtelijke gesprekken met de guard, een stortbij waarna de lucht direct weer opklaart, tot savonds laat in hemdjes op onze veranda zitten, salamanders op de OK, na 3 dagen nog geen simkaart hebben, asante sana horen van de kersverse moeder als je een blakend kind op de wereld hebt gezet. Kortom nu al een onvergetelijke reis !

Afrika is een wereld van verschil vergeleken met Nederland. Verloskundigen en artsen zijn streng voor de vrouwen en ze geven hier amper psychosociale zorg. De ontsluitingsperiode doorstaan deze sterke Afrikaanse vrouwen helemaal in hun eentje, familie is niet toegestaan en de verloskundige komt 1x per 4 uur langs. Pijn en ongemak wordt ook niet snel getoond wat voor ons even wennen was. Toch zie je bijna altijd een glimlach op de gezichten van de mensen hier en begroeten de zorgverleners je hartelijk en kunnen barende vrouwen een bemoedigend praatje erg waarderen. De uitdrijving is hier ook heel anders, zo krijgt de vrouw nauwelijks tijd om zelf te persen en het kind wordt er na 5 minuten bij wijze van spreken uitgeduwd door hard met de handen op de buik te drukken. Voor ons natuurlijk een heftige ervaring aangezien wij in Nederland soms wel 1,5 uur persen en we merken dat kinderen hier vaker aangeslagen ter wereld komen. Toch
is het erg fijn en leerzaam om eens te zien hoe ons vak aan de andere kant van de wereld wordt uitgeoefend en kunnen de verloskundigen en artsen ons hier ook erg veel leren. Ook al zijn sommige dingen namelijk totaal anders, de basis blijft hetzelfde. Ook is het erg fijn om te merken dat we al meer vertrouwen krijgen van de zorgverleners, zo hebben we vanmiddag met z'n tweeën een bevalling begeleid waarna verloskundige Monika ons een high five gaf.

Lala selama (lekker slapen)!

• 26 Maart 2014 - 18:49

Kirs:

Hé lieve poedeliewoepsies!

Wat super om te lezen, echt gaaf! En super vet dat jullie samen een partus mochten doen, wie heeft het kind aangepakt ;)? Hopelijk schrijven jullie nog veel meer, want het is zo leuk om te lezen!
    Hééééééél veel plezier nog verder.

Dikke Kus

• 26 Maart 2014 - 18:50

Carin:

Waauuuw wat gaaf! Super stoer dat jullie dit doen, zo indrukwekkend. Ik kan niet wachten tot de volgende update! Heel veel plezier en succes xx

• 26 Maart 2014 - 18:54

Helma:

wat mooi om je reisverhaal te lezen ,,we zijn hier wel verwent , maar je weet dat het hier ook nog niet zo lang zo goed is , moet je maar eens vragen aan oma kruizinga en gerry ,dan weet je dat het niet zo lang zo goed gaat . Het is wel een mooi land geloof ik als ik dat zo hoor metr de dieren om je heen ,dat heb je zeker niet hier he hahah, of alle-jan moet soms een beest zijn , he lieve schat een hele fijne tijd nog en hoop je verslagen met belangstelling te lezen ,veel liefs van helma

• 26 Maart 2014 - 19:11

Annemaj:

Meisjes,

Wat ontzettend leuk om iets van jullie te lezen! Enorme ervaring dit en echt heel tof dat jullie samen een partus hebben mogen begeleiden.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag ;)
    Opdat er maar héél veel mooie Afrikaantjes door jullie op de wereld gezet mogen worden.

Dikke tut!

• 26 Maart 2014 - 19:17

Sanne:

Wij vinden het heel gaaf om jullie verslagen te lezen! Wat een ervaringen zeg.. Super! Ga zo door dames, geniet er van!

X Kelvin en Sanne

• 26 Maart 2014 - 19:56

Judith:

Wat een awesome verhalen! Ik wou dat ik even mee kon gluren ^_^ ga je die GoPro camera met live-verbinding nog eens op je hoofd zetten? Wat hebben jullie al veeeeel gezien/gedaan in die paar dagen! Geniet er heeeeeeeeeel veel van en be awesome! (en oja, maak even een foto van de Dr. Avery, please!)

Ben benieuwd naar jullie komende verhalen! :D

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx <3

• 26 Maart 2014 - 20:57

Trix:

Hey lieve meiden,
    wat leuk om te lezen wat jullie nu al meegemaakt hebben! Wat een indrukken in een paar dagen. Moet er wel om lachen als ik denk aan jullie reactie op al die beestjes in jullie slaapkamer; er zal wel aardig wat gegild worden ha ha !
    En de verloskundeverhalen zijn indrukwekkend daar leren jullie wel van.
    Wel fijn dat jullie ook de mogelijkheid krijgen om samen te werken, kun je mekaar steunen.
    Geniet, maak heel veel foto's en kijk nu al uit naar het volgende verslag.
    xxxxxx mama/ Trix

• 26 Maart 2014 - 21:26

Mama/Marjan [haha]:

He stoere meiden!
    Wat een geweldig verhaal en dat na 2 dagen! Dat wordt minstens een boek schrijven over 6 weken:-)
    Al die 2/4/6/8 voeters , Jorien ik hoor je zaterdagavond nog gillen om een spinnetje ....
    Heel fijn om te lezen dat jullie t zo naar je zin hebben. En al die leuke, lieve, aardige mensen die nog voor jullie koken ook! Ondertussen is het bepaald geen vakantie en zijn jullie hard aan het werk, wel in vertraagd tempo begrijp ik:-) Jorien wat zul je genieten van die zomerzon, heerlijk. Lieve meiden, geniet en veel succes!! Blijf ons wel ons wel op de hoogte houden, prachtig!! Veel liefts van ons allen xx

• 26 Maart 2014 - 21:32

Sanne:

Hoi Jorien en Femke,
    Leuk om al jullie avonturen te lezen!
    Veel plezier nog.... ennuh voorzichtig hè!!
    Xxxx Sanne

• 26 Maart 2014 - 22:32

Judith:

Wat een geweldig en mooi verhaal. Het lijkt me heel bijzonder en leerzaam om daar bevallingen mee te maken. Ik vind het ook heel dapper! Veel succes nog! Liefs Judith Jongsma

• 26 Maart 2014 - 23:09

Suzanne:

Wat een mooi verhaal, meiden! En wat gaat het daar anders dan hier. Heel veel succes!

• 27 Maart 2014 - 07:43

Wendy:

waaauuuwie jorien! Wat gaaf allemaal! Blij dat mijn bedje daar straks niet staat, maar ozo interessant! Snel weer een update!! Alle liefs

• 27 Maart 2014 - 12:32

Daphne:

Super leuk om jullie eerste update te lezen! Wat een belevenissen al zeg, toch blij dat het hier anders gaat qua bevallingen haha. Geniet ervan! Heel veel liefs Daphne

• 27 Maart 2014 - 21:31

Marleen:

super meiden.....!!

• 27 Maart 2014 - 22:25

Cobi:

Fantastisch Jorien wat je nu al te vertellen hebt! Het lijkt wel of je al weken weg bent. Wat zullen jullie genieten! Hier kan geen luxe vakantiereis tegen op. Zoveel echter, zo goed het echte Afrikaanse leven leren kennen. Heeeeeel veel plezier!
    Liefs, Cobi

• 28 Maart 2014 - 15:51

Oma Uit Sexbierum:

Dag dames

Wat leuk om jullie verslagen te lezen.
    Vriendelijke groet
    Oma.

• 29 Maart 2014 - 22:26

Lysbeth :

Hoi Femke,

Wauw, wat een ervaring! Ik kreeg de link van je moeder en ga je verhalen zeker lezen. Heel veel succes en plezier.

Groeten van je ex buuf Lysbeth

• 31 Maart 2014 - 15:22

Roelie:

Hey Jorien,
    Wat een fantastische verhaal en dit al na 2 dagen zoveel meegemaakt!! Super hoor en Afrika heeft vast nog meer verrassingen voor jullie in petto....
    En die Afrikaanse vrouwen he, dat zijn echte kanjers maar dat zijn jullie ook om zo de uitdaging te zoeken in je vakgebied.
    Heel veel plezier en mooie (leer) momenten!
    Lieve groet, Roelie en de mannen